Vad tycker ni?

Jag måste bara få skriva av mig, är lite upprörd och jag brukar inte skriva på bloggen när jag är det men nu känner jag att jag måste ta upp ett ämne. Jag vill gärna att ni skriver och tycker till!!!



Om barnet får ersättning, har då mamman lika stor rätt till att gå ut och festa som pappan har?!
Jag tycker det är så här oftast, om man ser en mamma som nyligen fått barn ute på krogen tänker dom flesta "Vad f*n gör hon ute, ska hon inte vara hemma och tar hand om sitt barn?" Men om en pappa som nyligen fått barn är ute på krogen så går alla fram och gratulerar honom och önskar han all lycka och bjuder han på en massa öl i baren.
Så varför ska det skillja sig egentligen? båda är väl föräldrar till samma barn och har minst lika stort ansvar!?
Konstigt att det jämt är mamman som ska behöva ha ångest för att gå ut och festa och inte pappan. För pappan är det helt mer acceptabelt både från hans sida och samhällets sida.

Så tyck gärna till, kul med lite disskutioner :)

Kommentarer
Postat av: Bella

Håller med dig helt!!

2011-08-26 @ 13:09:37
URL: http://dusunce.blogg.se/
Postat av: Frida

Håller med dig Camilla!

Herregud man kan ju ta ut bröstmjölk eller ge ersättning till barnet om man är ute och festar en kväll men som du säger, så fort det är en tjej som fått barn som är ute och festar så säger alla varför är hon inte hemma och tar hand om barnet.

Medans om det hade varit pappan som var ute så kommer alla fram och frågar hur det går.

Det är konstigt... Men det ska vi ändra på i vår lilla familj sen ;)



Är inte ute o festar så mycket i vanliga fall så kanske är kul att komma ut lite sen nån gång med tjejligan när man fått bebisen.



Ha en fin fredag!

Kramis

2011-08-26 @ 13:13:12
URL: http://fridajohanssonsblogg.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag tycker faktiskt att var och en får göra precis hur man själv vill (mor som far) så länge man kan stå för de val man gjort och för de eventuella konsekvenser det kan få (sen är det ju mindre ok om man på något sätt gör livet surt för mågon annan). Sen får alla andra tycka precis vad de vill. Är det så att man måste kommentera och tycka till om precis allt som alla andra gör så är iaf min åsikt att man kanske skulle försöka skaffa sig ett eget liv.

2011-08-26 @ 13:23:04
Postat av: J- blivande mamma

det kommer alltid finnas människor som på nått sätt älskar att trycka ner andra !! förstår frustrationen, man är alltid två om ett barn men det verkar vääääldigt många inte förstå :p

2011-08-26 @ 14:32:24
URL: http://mizztang.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Det är så fruktansvärt tråkigt att det är så! Men det kommer alltid finnas människor som snackar om sådant dom egentligen har en aning om. För de som snackar har själva inte fått barn och förstår förmodligen inte heller hur det är! Usch det är frustrerande!

2011-08-26 @ 15:24:15
URL: http://alexandramortensen.blogg.se/
Postat av: anna

Om en mamma ger sitt barn ersättning kan ju vem som av mamman/pappan ta hand om barnet. Då spelar det liksom ingen roll vem som är hemma. När man ammar kan det vara knepigare (om det inte funkar bra att pumpa ur). Däremot är det väl så att om man går ut en kväll och dricker rejält med alkohol och sen ska ta hand om sitt barn helt själv dagen därpå tycker jag att man är farligt ute. Vem vill vänja sitt barn vid att vara utlämnad till en bakfull förälder, oavsett kön?

Jag tycker inte det handlar om kön, utan om syn på alkohol kontra föräldraskap.

2011-08-26 @ 16:03:18
URL: http://annabackhouse.blogg.se/
Postat av: Bella

Nä, jag flyr faktiskt edet! ;P Andreas ska ut och jag tänkte han kunde få festa hur hårt han ville denna gången utan att komma hem till en tjej som e grinig för att han e föör full ;P

Jag var medbjuden ut men jag ska ut nästa helg så det blir för mkt för mig annars ;p

2011-08-26 @ 16:53:42
URL: http://dusunce.blogg.se/
Postat av: J- blivande mamma

ja man kan ju alltid hoppas :) hoppas att vi ses imon allafall kramar <3

2011-08-26 @ 17:00:08
URL: http://mizztang.blogg.se/
Postat av: johanna

Ni får ordna barnvakt och gå ut ihop:-). Är säkert inga problem:-)

2011-08-27 @ 09:50:27
Postat av: Emma

Bara för att man går ut behöver man ju inte dricka. Eller hur? Vilket betyder att alla andra kan skita i om du ammar eller inte, men det ska som iofs göra ändå!

2011-08-27 @ 15:16:23
Postat av: Pernilla

Håller med dig, det är oftast tyvärr att deras reaktion är mer när mamma gick ut än pappa.

Tycker det är orättvist.

2011-08-27 @ 18:33:46
URL: http://lillapia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0